Autor Witryny/Website by: Leszek Zdrach, Autor fotografii/Photographs by: Leszek Zdrach,
Schrony Bunkry
Rodzinna Turystyka Aktywna
Krotoszyn Niezwykły

5.Mierz siły na zamiary


Pomysł, aby wyruszyć jesienią w góry jest bardzo dobry dla aktywnego, ciekawego spędzania czasu. Pamiętaj jednak, aby ocenić właściwie swoje możliwości w stosunku do planowanego czasu wycieczki. Dwie czy trzy godziny spaceru po górskiej trasie z pewnością wpłynie korzystnie na twoje samopoczucie i sprawność fizyczną. Jednak poważne, wielogodzinne trasy wymagają doświadczenia. Dlatego zacznij od mniejszych wypraw, które wpłyną na twoją kondycję i pozwolą ci regularnie uprawiać górskie wspinaczki.

Polecamy przepiękne tereny Beskidu Wyspowego i Kasinę Wielką oraz tereny Słotwin w Krynicy Zdrój.

5 podstawowych zasad wędrówek po górach

Nie trzeba być Alpinistą by wiedzieć, że polskie góry są piękne. Wiele zróżnicowanych tras, od tych dla kompletnych laików, po szlaki dla zaawansowanych taterników z wieloletnim doświadczeniem. Jednak nie ważne czy właśnie masz zamiar zdobyć swój pierwszy szczyt, czy to będzie kolejna z wielu wypraw, musisz pamiętać o kilku zasadach bez których wyprawa w góry może zagrażać Twojemu zdrowiu, a nawet życiu.
1.Planowanie

Pogoda w górach potrafi zmienić się w ciągu kilku minut, jeśli nie chcesz skończyć przemoczony do suchej nitki, zawsze przed wyprawą sprawdzaj pogodę jaką zapowiadają. Pamiętaj także by wcześniej opracować trasę, którą chcesz się poruszać. Dostosuj poziom trudności do Twojej kondycji i doświadczenia. W góry najlepiej wybierać się z samego rana - pogoda jest wtedy najstabilniejsza, chmury deszczowe zazwyczaj przychodzą w godzinach popołudniowych.
2.Ubiór

Jeśli planujemy wyprawę wiosną czy jesienią musimy pamiętać, że poza pięknymi, kolorowymi widokami musimy być przygotowani na kapryśną pogodę. Ciepły, wygodny ubiór to absolutna podstawa, należy także zaopatrzyć się w nieprzemakalną kurtkę lub choćby prostą pelerynę przeciwdeszczową - kosztuje grosze, a może skutecznie ochronić nas od przemoczenia i przeziębienia.

Buty są często najdroższą częścią profesjonalnego ekwipunku. Jeśli jednak nie macie zamiaru zdobywać niebezpiecznych szczytów, na których jest pełno kamieni i nierówności, a interesują was jednodniowe wycieczki to z pewnością wystarczą wam półbuty z miększą, ale przyczepną podeszwą. Pod żadnym pozorem nie bierzcie w góry butów z płaską podeszwą - bardzo łatwo w nich skręcić sobie kostkę. Jeśli trasa jest bardziej wymagająca konieczne mogą się okazać wysokie buty za kostkę z twardą podeszwą. Nie tylko zapewnią wam wygodę w chodzeniu po kamieniach, ale również mogą ochronić przed atakiem żmij, które bardzo rzadko, ale jednak mogą się pojawić na trasach np. w Beskidach.
3.Jedzenie

Zdobywanie szczytów to męczące hobby, dlatego należy pamiętać by dostarczyć organizmowi odpowiednich wartości odżywczych.

Z pewnością w tym temacie królują kanapki, szybko się je robi, możemy sobie przygotować dokładnie taką, jaką chcemy i mamy pewność, że nawet mimo wysokich temperatur nie zepsują się przez kilka godzin. Warto także zabrać ze sobą czekoladę, która ma w sobie cukry bardzo szybko przyswajane przez człowieka. A warto pamiętać, że cukier = energia na dalszą część trasy

Do picia w przypadku zwykłych tras najlepszą opcją jest niegazowana woda mineralna, w przypadku dłuższych tras powinniśmy się zaopatrzyć w napoje zawierające w sobie cukier np. Cola/Pepsi. Jeśli spodziewamy się, że na szlaku może być zimno, świetnym pomysłem jest również zabrnie ze sobą termosu z gorącą herbatą.
4.Ekwipunek

Mapa powinna się znaleźć w każdym plecaku, pomoże nam trzymać się wyznaczonej trasy, a w przypadku zepsucia się pogody, dowiemy się gdzie możemy się schować przed deszczem. Nie waży zbyt wiele, a może pomóc odnaleźć się w miejscach gdzie nie ma zasięgu GPS.

Naładowany telefon komórkowy - nawet najbardziej doświadczonym zdarza się poślizgnąć, a wtedy łatwo np. o skręcenie kostki. Telefon pomoże nam się skontaktować z odpowiednimi służbami by otrzymać pomoc

112- ogólnoeuropejski numer alarmowy

985 - WOPR, GOPR i TOPR,

601 100 300 - numer ratunkowy w górach

aplikacja “Ratunek”

W przypadku, kiedy się zgubimy, pomoże nam także się odnaleźć (pod warunkiem, że będziemy mieli zasięg) latarka - noce robią się coraz dłuższe.Warto się w nią zaopatrzyć, by nie zostać zmuszonym do wędrowania po szlaku w ciemnościach.