Autor Witryny/Website by: Leszek Zdrach, Autor fotografii/Photographs by: Leszek Zdrach,
Rodzinna Turystyka Aktywna -  Zdrach - Turystyczny Przewodnik po Polsce i nie tylko
Rodzinna Turystyka w Portalach społecznościowych

Drewno - to od niego wszystko się zaczęło

W dobie tworzyw sztucznych w wysokiej odporności i niewielkim ciężarze, niewielu żeglujących wykazuje choćby znikome zainteresowanie szkutnictwem, a przecież historia żeglarstwa nierozerwalnie łączy się z drewnem.

Niebywałych doznań estetycznych może doświadczyć nam zwiedzanie statków, które wykonane zostały z nienagannie obrobionych kawałków drewna – klasyczny wygląd, doskonale wykonane wykończenia, najmniejsze elementy o jakości, która nie śni się nam nawet dziś.

            Drewno już od wieków jest podstawowym surowcem służącym do budowy statków i jachtów. Setki lat kształtowania się szkutnictwa wypracowały wiedzę, która jest aktualna do dziś. Oczywiście dawniej, przed czasami globalizacji, skupiano się na lokalnych surowcach i metodach produkcji. Wielu z nas zapewne pamięta z podręczników historii zapiski o wybitnych łodziach Fenicjan, Egipcjan, czy wieki później – Wikingów.

            Jak wspomniano powyżej dawniej, praktycznie aż do początków XIX wieku, konstruując łodzie i statki ograniczano się jedynie do gatunków drzew rosnących w promieniu kilkudziesięciu kilometrów od stoczni czy zakładu szkutnictwa. Postępowanie to przyczyniało się do szybkiego powstawania nowych jednostek, surowiec był wszakże szeroko dostępny i nie występowały przerwy w dostawach. Wraz z postępującą kolonizacją duże zakłady uzyskały dostęp do egzotycznych gatunków drzew – tu właśnie miał miejsce przełom. Od teraz można było dobierać gatunek drewna ściśle pod przeznaczenie jednostki.

            Jakie gatunki drewna przyniosły nam nową jakość?

            Mahoń – właściwie każdy słysząc tą nazwę ma skojarzenie i ekskluzywnym drewnem, na które mogą pozwolić sobie tylko zamożni. Co zaskakujące, było ono niegdyś powszechnie używanym materiałem. Powodował do głównie fakt, iż mahoń jest niezwykle dekoracyjny i szlachetny w swej barwie i wyglądzie, przemawiał za tym również bardziej prozaiczny powód – jest to drewno niezwykle łatwe w obróbce, miękkie, pozwalające odkształcać się w odpowiadający nam sposób.

            Cedr – drewno z rodowodem żeglarskim sięgającym już starożytnego Bliskiego Wschodu. Cedr jest pozyskiwany z kilku gatunków drzew iglastych. Europejczycy zwrócili ku niemu swoją uwagę głównie przez jego odporność i trwałość. Cedr praktycznie nie butwieje, jest odporny na niszczące działanie promieni słonecznych. Obecnie drewno to jest ciężko dostępne, wiąże się to właśnie z rabunkową polityką państw kolonialnych, przez ich działania lasy cedrowe zostały w dużym stopniu przerzedzone.

            Jednak oprócz sięgania do egzotyki, Europejczycy udoskonalali techniki obróbki powszechnie dostępnych, w niektórych miejscach ich własnego kontynentu, gatunków drewna. Wyróżnijmy tu dwa najistotniejsze z nich:

            W dobie powszechnie dostępnych włókien sztucznych warto czasami wrócić myślami do dawnych lat, gdzie umiejętności szkutników pozwalały zapanować nad surowcami dostarczanymi nam przez naturę. Chwila takiej zadumy uzmysłowi nam jak „romantyczne” początki miała nasza wspólna pasja – żeglarstwo.

Artykuł powstał przy pomocy http://sklepwind.pl/