Autor Witryny/Website by: Leszek Zdrach, Autor fotografii/Photographs by: Leszek Zdrach,
Rodzinna Turystyka Aktywna -  Zdrach - Turystyczny Przewodnik po Polsce i nie tylko
Rodzinna Turystyka w Portalach społecznościowych

Lotnisko wojskowe w Bagiczu Foto Galeria

Lotnisko wojskowe w Bagiczu Lotnisko wojskowe w Bagiczu Lotnisko wojskowe w Bagiczu
Lotnisko wojskowe w Bagiczu
Lotnisko powstało w latach 1935-1939. Pierwotnie służyło jako baza dla niemieckiego lotnictwa bombowego, najpierw dla samolotów nurkujących Junkers Ju 87 Stuka, a później dla samolotów bombowych Junkers Ju 86.

We wrześniu 1939 roku z Bagicza operowały samoloty dokonujące nalotów na Polskę. W czasie II wojny światowej na lotnisku stacjonowały różne jednostki Luftwaffe. Kręcono tutaj także zdjęcia plenerowe do fabularnego filmu propagandowego Kampfgeschwader Lützow (1941). Niemcy ewakuowali lotnisko w marcu 1945 roku wraz z nadejściem frontu i oblężeniem Kołobrzegu.

Od marca 1945 roku lotnisko i przylegające do niego osiedle garnizonowe Podczele było w posiadaniu Armii Czerwonej. Stworzono tutaj samowystarczalną, eksterytorialną strefę z własnym szpitalem, szkołą, sklepami, osiedlem mieszkaniowym, w której stacjonowało ok. 2000 żołnierzy. Obszar radzieckiej bazy wojskowej miał powierzchnię 1 624 800 m2.

Po usankcjonowaniu prawnym pobytu wojsk radzieckich w Polsce w 1956 roku przedwojenne lotnisko w Bagiczu zostało rozbudowane o nowy, znacznie dłuższy od dotychczasowego pas startowy usytuowany równolegle do brzegu morza. Zbudowano także nową infrastrukturę lotniskową przystosowując ją do obsługi samolotów odrzutowych. Po 1966 roku na lotnisku rozpoczęto budowę nowoczesnych schronohangarów oraz obiektów na broń masowego rażenia, w których mogły być przechowywane wyrzutnie rakiet SS-1 Scud lub SS-20 Saber. Po przebudowie lotnisko było na tyle duże, że mogło obsługiwać samoloty transportowe Antonow i Iljuszyn oraz bombowce strategiczne.

Na obrzeżach lotniska od strony drogi krajowej DK11 wzniesiono również dużą bazę paliwową z własną bocznicą kolejową, rozbudowane systemy radarowe i łączności. Wokół Bagicza do początku lat 90. XX wieku stacjonowały także baterie obrony przeciwlotniczej. Jedna z nich, z systemem rakiet Newa ulokowana była we wsi Łasin Koszaliński.

Od 1965 roku w Bagiczu stacjonowały samoloty odrzutowe. Pierwotnie były to myśliwce Mikojan MiG 21, a od 1973 roku myśliwce Mikojan MiG 23.

Po głośnym wypadku samolotu Mikojan MiG 23 jaki wydarzył się 4 lipca 1989 roku - 871 Sewastopolski Pułk Myśliwsko-Szturmowy został karnie przeniesiony na lotnisko w Brzegu. Na miejsce samolotów odrzutowych przebazowano do Bagicza 55 Samodzielny Pułk Śmigłowcowy z Brzegu, uzbrojony w śmigłowce Mil Mi 24 i Mil Mi 8.

Ostatnie śmigłowce wojskowe opuściły Bagicz wraz z ogólnym wycofaniem wojsk radzieckich z Polski w 1991 roku. Ostatni żołnierze rosyjscy wyjechali z Bagicza na wiosnę 1992 roku. Po likwidacji jednostki wojskowej tereny bazy zostały podzielone pomiędzy miasto Kołobrzeg i gminę Ustronie Morskie. Osiedle wojskowe Podczele przekształcono w dzielnicę mieszkaniową Kołobrzegu.

Aktualnie lotnisko, które znajduje w połowie w granicach administracyjnych gminy Ustronie Morskie i w połowie w granicach miasta Kołobrzeg jest w znacznej części zdewastowane, a jego infrastruktura zniszczona lub rozkradziona. We wschodniej części dawnej bazy wojskowej działa od kilku lat Aeroklub Bałtycki, który użytkuje kilka hangarów, a także część poradzieckiego betonowego pasa startowego o długości 2500 metrów.

żródło:http://pl.wikipedia.org/wiki/Bagicz

Lotnisko wojskowe w Bagiczu


Pokaż Militaria na większej mapie