Podróżowanie samolotami z roku na rok jest coraz popularniejsze. To wygodny i szybki środek transportu, który pozwala dotrzeć w najodleglejsze rejony świata. Niestety, jak wszędzie, również i tutaj mogą wystąpić różne problemy, m.in. odwołanie lotu. Co w takim przypadku można zrobić? Jakie prawa ma pasażer?
Za odwołany lot uznaje się sytuacje, gdy samolot nie wystartował z lotniska, a także takie, kiedy lot się rozpoczął, ale samolot musiał z różnych przyczyn zawrócić. Jest to również sytuacja, w wyniku której lot został przekierowany na inne lotnisko.
Odwołany lot to duży problem, który potrafi mocno pokrzyżować plany i wywołać duży stres. Niestety, takie sytuacje się zdarzają, dlatego warto wiedzieć, co zrobić, gdy dany samolot nie wystartuje. W przypadku odwołanego lotu pasażerowie nie są pozostawienie sami sobie, linie lotnicze są zobowiązane do zapewnienia odpowiedniej opieki. Prawa pasażera w wyniku odwołania lotu regulują przepisy. Jest to Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. nr 261/2004. Poszkodowani pasażerowie mają kilka opcji do wyboru. Jest to m.in.
Pomoc linii lotniczej (wyżywienie, napoje, prawo do kontaktu na koszt przewoźnika, nocleg, transport między lotniskami);
Rezygnacja podróży i zwrot całkowitych kosztów za kupiony bilet;
Lot zastępczy, o który powinien zadbać przewoźnik.
Każda poszkodowana osoba musi się zastanowić i wybrać rozwiązanie, które w jej przypadku będzie najkorzystniejsze.
Wiele osób nie chce tracić czas na walkę z przewoźnikiem i rezygnuje z odszkodowania. To duży błąd, ponieważ linie lotnicze są zobowiązane do pomocy pasażerom. Poszkodowani mogą ubiegać się o roszczenia w przypadku, gdy przyczyna odwołania lotu leży po stronie przewoźnika lotniczego. Warto jednak wiedzieć, że nie za każdy odwołany lot przysługuje odszkodowanie. Przytoczone wcześniej rozporządzenie reguluje zasięg terytorialny, który obejmuje obszar UE. Odszkodowanie nie będzie należeć w przypadku, gdy przewoźnik dwa tygodnie przed planowaną datą wylotu poinformował pasażerów o odwołaniu, a także gdy, w okresie 14 do 7 dni przed planowaną datą pasażerowie zostali poinformowani o przełożeniu lotu na wcześniejszą godzinę. Lądowanie musi nastąpić nie większym niż 4 godziny od wcześniej planowanego. Kolejnym przypadkiem jest poinformowanie 7 dni przed planowanym wylotem o odwołaniu lotu i zaproponowanie lotu alternatywnego, o podobnej godzinie. Linia lotnicza może również uniknąć obowiązku wypłaty odszkodowania w przypadku, gdy lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności, niezależnych od przewoźnika. Jest to m.in. strajk, zagrożenie bezpieczeństwa, niesprzyjające warunki atmosferyczne, katastrofa, niepokojąca sytuacja polityczna, ostra choroba pośród pasażerów. Więcej informacji na temat odszkodowania za odwołany lot można znaleźć na stronie https://aircashback.com/odszkodowanie-za-odwolany-lot.
Wysokość odszkodowania za odwołany lub opóźniony lot jest zależna od dwóch czynników. Pierwszym z nich jest długość trasy, a drugim to, czy lot jest wewnątrzwspólnotowy. W przypadku, gdy trasa nie jest dłuższa niż 1500 km, pasażer może starać się o 250 euro odszkodowania. Jeżeli lot wynosi od 1500 do 3500 km, to pasażer to możliwe jest odszkodowanie w wysokości 400 euro. Za loty, które nie zaczynają lub nie kończą się w UE i wynoszą ponad 3500 km, można liczyć na odszkodowanie w wysokości 600 euro. Pasażer, który chce dochodzić swoich roszczeń, musi pamiętać o zachowaniu terminów. Ma na to rok od dnia, w którym nastąpiło odwołanie lotu. W celu złożenia reklamacji, należy złożyć pismo do przewoźnika. Muszą się w nim znaleźć dane osobowe, dane lotu, żądania oraz uzasadnienie wniosku. Wiele firm na swoich stronach zamieszcza odpowiednie formularze, z których warto skorzystać. Osoby, które nie chcą samodzielnie walczyć z przewoźnikiem, mogą skorzystać z pomocy profesjonalnych firm.
Linie lotnicze mogą z różnych powodów odwołać lat. W takim wypadku warto znać swoje prawa i wiedzieć, co robić, gdy samolot nie odleci.